CZYSTE POWIETRZE

„Czyste Powietrze” to program, który został uruchomiony przez Ministerstwo Środowiska. Zakłada on finansowanie termomodernizacji i wymiany źródeł ciepła.

Najważniejsze aspekty dotyczące programu:

KIEDY?

Realizacja zakładana jest na lata 2018 – 2029, czyli aż 11 lat.

DLACZEGO URUCHOMIONO PROGRAM?

Ze względu na stale pogarszającą się jakość powietrza, czego przyczyną są nadal stosowane w wielu domostwach przestarzałe instalacje piecowe oraz spalanie odpadów i stosowanie opału o znikomej jakości. Program ten to rządowa walka ze smogiem w naszym kraju.

ILE PIENIĘDZY MAMY?

Przeznaczono aż 103 mld zł, gdzie 63,3 mld zł w formie dotacji a 39,7 ml w formie zwrotnych pożyczek.

DLA KOGO?

Dla wszystkich, którzy chcą wymienić źródła ciepła starej generacji na te nowoczesne (systemy ogrzewania elektrycznego, kotły gazowe lub pompy ciepła).

Dodatkowo wsparcie finansowe będzie obejmować także docieplenie budynków i zastosowanie odnawialnych źródeł energii cieplnej i elektrycznej (kolektory słoneczne, instalacje fotowoltaiczne) dla wszystkich, którzy budują nowe domy i chcą w nich zastosować kotły na paliwo stałe, systemy ogrzewania elektrycznego, kotły gazowe czy pompy ciepła.

Dofinansowanie będzie obejmować zakup i montaż tych systemów.

JAKIE BĘDĄ KRYTERIA PRZYZNANIA DOTACJI?

W zależności od dochodu przypadającego na 1 osobę w gospodarstwie domowym. Generalnie dotacja może pokryć od ok. 30 % do 90 % kosztów kwalifikowanych inwestycji.

Przy dochodach > 1600 zł netto /osobę w skali miesiąca dotacja wyniesie 32 %, pozostałe koszty – 68 % będzie można sfinansować w ramach pożyczki lub ze środków własnych.

Pożyczki będą udzielane na okres do 15 lat z oprocentowaniem WIBOR 3M + 70 pkt bazowych , nie mniejszym niż 2 % w skali roku.

Maksymalne koszty kwalifikowane wynoszą 53 tys. zł.

Tabela dochodów
miesięczny dochód
netto na osobę / wysokość dotacji
do 600 zł /do 90%
600 – 800 zł /do 80%
801 – 1000 zł /do 70 %
1001 – 1200 zł/ do 60%
1201 – 1400 zł/ do 50%
1401 – 1600 zł/do 40%
>1600 zł / do 32 %

KOGO OBEJMIE PROGRAM?

– osoby fizyczne będące właścicielami lub współwłaścicielami budynków
– budynki te nowo budowane i już istniejące

DODATKOWE KORZYŚCI

Wydatki związane z termomodernizacją budynków jednorodzinnych będzie można odliczyć od dochodu. Taka ulga podatkowa będzie przeznaczona dla podatników rozliczających się wg skali 19% i tych, którzy płacą podatek ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

GDZIE ZNAJDĘ DODATKOWE INFORMACJE?

– w gminach będą prowadzone szkolenia dotyczące programu
– BOŚ uruchomił EKOlinię 0225433433
– Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska udzielają wszelkich informacji, tam też można składać wnioski od 1.8.2018 roku
– strona internetowa NFOŚiGW http://nfosigw.gov.pl/ (informacje o naborze i wzory wniosków pojawią się wkrótce)

DOKUMENTY WYMAGANE DO WNIOSKU

– wniosek o dofinansowanie inwestycji
– dokumenty potwierdzające prawo własności nieruchomości, jeżeli we wniosku nie podano informacji na temat numeru księgi wieczystej,
– kopię zgłoszenia zamiaru wykonania prac budowlanych wraz z oświadczeniem, że właściwy organ architektoniczno-budowlany nie wniósł sprzeciwu lub ostateczna decyzja pozwolenia na budowę – jeśli dotyczy,
– pozwolenia organu architektoniczno-budowlanego (jeśli dotyczy),
– dokumentację fotograficzną odzwierciedlająca stan obiektu i urządzeń będących przedmiotem przedsięwzięcia na etapie składania wniosku,
– branżową dokumentację projektową wykonaną przez uprawnionego projektanta/ audyt energetyczny, ekspertyza ornitologiczna lub chiropterologiczna – jeśli zostały wykonane,
– oświadczenie o dochodach wraz z dokumentami potwierdzającymi ich wysokość.

Do wypłaty dofinansowania dodatkowo należy przedłożyć:
– protokół częściowego/końcowego odbioru przedsięwzięcia,
– dokumenty księgowe potwierdzające zakup materiałów lub usług w ramach przedsięwzięcia, wykaz umów z wykonawcami (jeśli zostały zawarte),
– dokumentację fotograficzną odzwierciedlającą stan obiektu i urządzeń będących przedmiotem przedsięwzięcia,
– dokument dokonanego przelewu lub inny dokument poświadczający opłacenie dowodów księgowych (dokument dołącza się w przypadku wniosku o wypłatę na rachunek beneficjenta).

SOLGO pomoże Ci wypełnić wniosek i pokieruje w Twoim imieniu całym przedsięwzięciem.